-->

iklan banner

Integrasi Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran

Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran : Perkembangan dunia teknologi dan telekomunikasi serta projek Multimedia Super Corridor (MSC) telah menempatkan Malaysia dalam hubungan global antara negara-negara maju di dunia. Pelbagai perjuangan telah dijalankan untuk memaksimakan penggunaan ICT dalam mentransformasikan masyarakat Malaysia kepada masyarakat bermaklumat (knowledge based society). Kemajuan teknologi internet dan multimedia begitu menonjol dalam sektor awam dan swasta. Ini selaras dengan matlamat Wawasan 2020 yang telah diutarakan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri

“ In the information age that we are living in, the Malaysian society must be information rich. It can be no accident that today there is no wealthy developed country that is information poor and no information rich country is poor and undeveloped” (wawasan 2020, 1991, p36)

Persaingan masyarakat dunia yang lebih jago dalam masa ke 21 dan perubahan ke arah masyarakat bermaklumat mengakibatkan cabaran gres kepada institusi pendidikan. Untuk mencapai matlamat Wawasan 2020 dan mewujudkan masyarakat bermaklumat, maka inisiatif untuk mengintegrasikan penggunaan ICT dan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) yaitu perlu. Teknologi maklumat dan komunikasi telah mengubah cara hidup insan berkomunikasi, bekerja serta menjalankan perniagaan. Cabaran ini membawa kepada implikasi yang besar kepada P&P dalam bilik darjah dan juga bidang penyelidikan. Prasarana telekomunikasi dan sistem maklumat berasaskan multimedia membenarkan pelajar berinteraksi secara aktif dengan maklumat secara sinkroni atau asinkroni. Peranti pemanis menyerupai CD Rom interaktif, teknologi video dan digital telah menyediakan satu persekitaran media yang serba boleh untuk keperluan dan reka bentuk guru dan pelajar (Ng Wai Kong, 1999).

Teknologi bersepadu terkini memiliki kelebihan menggabungkan visual realistik dengan teks dan bunyi dan berupaya membenarkan pelajar menggunakannya dalam apa juga cara. Melalui integrasi ICT beberapa perubahan dan pendekatan proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Antaranya ialah perubahan fokus daripada pengajaran berpusatkan guru kepada pengajaran berpusatkan pelajar. Dalam hal ini pelajar menjadi fokus kepada aktiviti pembelajaran yang berorientasikan kepada proses penerokaan dan penemuan menurut kepada teori konstruktivisme. Bill Gates (1999), dalam bukunya Business @ The Speed of Thought yang menyatakan komputer peribadi sanggup mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru memberi instruksi kepada pendekatan ‘hands on’ dan memakai sepenuhnya sifat inkuiri yang ada dalam diri pelajar. Komputer peribadi membolehkan mereka meneroka maklumat mengikut kapasiti masing-masing.

Pengenalan kepada ICT telah membawa kepada perilaku yang positif di kalangan pelajar. Ini kerana ICT menyediakan peluang yang luas dalam aktiviti pembelajaran berbanding dengan kaedah tradisional . Melalui penggunaan internet pelajar boleh menimba ilmu pengetahuan serta contoh-contoh yang praktikal. Kemudahan hipermedia dan multimedia telah memudahkan pendekatan dan kaedah berguru yang mustahil sanggup dilaksanakan sekiranya memakai kaedah tradisional. ICT menyediakan kaedah dengan memberi pengutamaan kepada penciptaan dan penerokaan ilmu secara aktif selain daripada mendapatkan ilmu secara sehala sahaja.

Holmes (1999), menawarkan pandangan bahawa integrasi teknologi dalam P&P memerlukan guru yang bersedia dan fleksibel dalam memakai teknologi dalam kaedah pengajaran harian dengan mata pelajaran yang diajar. Mempelajari bagaimana memakai komputer belum mencukupi untuk membolehkan guru menggabungkan teknologi dalam P&P. Elemen yang penting dalam mengintegrasi teknologi ialah pemahaman guru terhadap isi pengajaran dan implikasi berhubung dengan teknologi. Satu kajian ( Bahrudin, Mohamad Bilal & Muhammad Kasim 2001), memperlihatkan bahawa ICT sanggup membantu mengatasi kelemahan pendidikan sains yang diajar secara tradisional serta penglibatan guru dalam penggunaan komputer secara lebih produktif. Guru harus mengintegrasi kemahiran teknologi dan peluang pembelajaran secara konstruktivis untuk melihat keberkesanan penggunaan teknologi.

Penggabungan ICT dalam P&P memerlukan kemahiran dan komitmen guru secara tekal dan berfokus. Peranan guru dalam mengintegrasikan ICT terlibat dalam semua peringkat proses pembelajaran bermula dari persediaan sebelum pengajaran, semasa dan evaluasi selepas sesi P&P. Kegagalan guru dalam menciptakan perancangan yang teliti akan merugikan pelajar dan menjadikan proses P&P kurang berkesan.

Apa itu integrsi ICT
Menurut Pisapa (1994), integrasi ICT dalam P&P bermaksud penggunaan teknologi pembelajaran untuk memperkenal, mengukuh dan menambah kemahiran. Penggunaan teknologi mesti digabungjalin bersama kaedah pengajaran. Guru perlu mengintegrasi ICT untuk memberi nilai tambah kepada aktiviti P&P. 

Integrasi ICT dalam pengajaran dan pembelajaran perlu dilihat dari perspektif yang lebih luas iaitu memakai ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan dalam P&P (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2001). Matlamat utama mengintegrasi ICT dalam kurikulum yaitu untuk membantu murid memperkembangkan kebolehan dari segi mengguna, mengurus dan memahami ICT. Adalah penting bagi murid untuk menguasai kebolehan-kebolehan ini semasa proses pembelajaran dalam setiap bidang kurikulum (Jonassen,1996). Peranan ICT dalam P&P akan membawa kepada kaedah-kaedah yang gres dan inovatif dalam pembelajaran dan penilaian. Namun begitu kehadiran ICT sahaja tidak sanggup membantu proses transformasi ini. Perkara yang penting dalam integrasi ICT ialah setiap taktik itu harus menjurus kepada keperluan P&P dan sebagai satu cara untuk guru dan pelajar menuntaskan dilema semasa proses pembelajaran serta memperolehi hasil yang bertepatan dengan isi kandungan.

Mengapa perlu integrasi ICT?
Beberapa kajian (Abdul Rahim, 1998a; 1998b) telah memperlihatkan bahawa terdapat beberapa stail pembelajaran di kalangan murid. Ada yang lebih selesa berguru secara konkrit berbanding dengan secara abstrak. Ada yang dikategorikan sebagai ‘field dependent’ berbanding dengan murid ‘field independent’.(Abdul Rahim Saad, 2000). Aktiviti-aktiviti pengajaran bagi murid yang suka secara aneh atau tergolong dalam ‘field independent’ yaitu gampang tetapi bagi murid yang berguru secara konkrit atau tergolong dalam ‘field dependent’ mereka akan gampang faham menyerupai beberapa konsep, prinsip, peraturan dan aturan sekiranya terdapat pelbagai materi ilustrasi, rajah, latihan atau amalan. Ini bermakna murid-murid ini diberi peluang memakai kesemua panca indera semasa proses pembelajaran berlaku.

Dalam keadaan ini terdapat peranan ICT dari segi meningkatkan mutu dan mempelbagaikan penyampaian dan pengajaran melalui penggunaan internet, bahan-bahan multimedia disamping materi pengajaran yang sedia ada. Bahan-bahan multimedia interaktif dibangunkan dengan dengan memakai materi visual grafik, teks, muzik, video serta animasi yang membantu mengukuhkan lagi kefahaman pelajar terhadap sesuatu konsep. 

Penggunaan internet sanggup menyediakan sumber yang begitu luas kepada guru dan juga murid untuk meneroka, mencari materi pengajaran atau acuan serta penyelidikan. Melalui portal-portal pendidikan yang disediakan sama ada portal tempatan atau luar, guru dan murid sanggup memanafaatkan sebaik mungkin. Portal pendidikan sanggup memberi kefahaman yang lebih kepada murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran misalnya dalam eksperimen sains, guru hanya memperlihatkan satu-satu eksperimen sekali sahaja tetapi melalui portal pendidikan mereka boleh berulang kali mencubanya. Tambahan pula setiap materi di dalam portal sentiasa dikemaskini dan murid menerima banyak materi gres berbanding dengan buku teks yang diperbaharui lima tahun sekali.(Zalina Yahaya, 2001).

Melalui penggunaan komunikasi elektronik (e mail), net meeting, chat room dan sebagainya guru dan murid sanggup bertukar-tukar idea sesama sendiri atau dengan guru dan pelajar dari sekolah yang lain. Pertukaran maklumat dengan sekolah dari luar negara akan lebih digalakkan memandangkan faedah dari segi meningkatkan komunikasi guru dan murid disamping menerima ilmu gres mengenai kebudayaan dan negara masing-masing. 

Rosenberg (2001) beropini integrasi ICT dalam P&P menawarkan peluang kepada guru untuk memperkenalkan pembelajaran secara kontekstual kepada murid-murid. Pembelajaran ini memfokuskan pembelajaran dalam konteks aktiviti dilema sebenar dan meletakkan pelajar sebagai penyelesai masalah. Melalui penggunaan ICT pelajar sanggup menguasai pelbagai kemahiran manipulatif menyerupai kemahiran pemprosesan perkataan, pangkalan data dan pembentangan dengan memakai alat-alat teknologi. Kemahiran dan penguasaan dalam teknologi akan melahirkan pelajar yang lebih bersedia dan yakin untuk memasuki alam pekerjaan.

Strategi mengintegrasi ICT dalam P&P
Peranan Pemimpin Sekolah
Strategi untuk menggabungkan dan memantapkan penggunaan ICT dalam P&P bukan hanya semata-mata terletak di pundak guru sahaja tetapi juga kepada pemimpin sekolah. Peranan pemimpin yaitu amat penting dalam membentuk budaya ICT di sekolah. Mereka bukan sahaja perlu memberi sokongan dari segi kewangan tetapi juga menjadi model sebagai pengguna ICT dalam pentadbiran dan memberi respons kepada perubahan. Untuk menerapkan budaya ICT di sekolah, satu dokumen polisi bertulis seharusnya disediakan. Polisi ini membantu merekabentuk dan mengurus kegiatan ICT bagi membolehkan guru dan pelajar menguasai ICT secara teratur dan progresif. Sesebuah polisi tidak perlu statik tetapi perlu disemak setahun sekali terutamanya apabila tahap kepakaran guru meningkat dan terdapat perubahan pada dasar dan mekanisme Kementerian Pendidikan. Kerangka polisi ICT dibina menurut kepada matlamat dan perancangan sekolah, pandangan daripada ibu bapa dan komuniti, polisi Pejabat Pendidikan Daerah, polisi rasional penyelidikan perihal pengajaran dan pembelajaran yang efektif dan perkembangan teknologi (Mohammed Sani dan Mohd Jasmy, 2002).

Bagi melaksanakan polisi dan matlamat yang telah ditetapkan sekolah harus menyediakan pelan pembangunan. Heinrich (1995) menyatakan pelan ini mengandungi aktiviti-aktiviti spesifik menyerupai taktik pemantauan dan penilaian; spesifikasi perihal pemilihan pembiayaan serta pembelian perisian dan perkakasan, kurikulum yang dipakai dan perancangan untuk penggantian serta pelatihan peralatan secara berterusan. Program pembangunan sekolah harus selari dengan matlamat dan mekanisme yang telah ditentukan oleh Kementerian Pendidikan. Pihak Jabatan Pendidikan Negeri dan Pejabat Pendidikan Daerah seharusnya dilibatkan bagi membimbing dan menyokong sekolah untuk menciptakan pelan pembangunan ICT dan seterusnya memantau perlaksanaannya.

Pemimpin sekolah harus memastikan prasarana yang lengkap dikendalikan dan dipakai secara optimum oleh guru semasa P&P dijalankan. Penggunaan makmal komputer hendaklah mengikut jadual waktu yang ditetapkan oleh pihak pentadbiran biar kekecohan dan kecelaruan tidak timbul di kalangan guru-guru. Peranan penyelaras ICT mesti dipantau supaya budaya menyelenggara alat-alat perkakasan sentiasa dilakukan selepas makmal komputer digunakan. Penyelaras ICT harus peka dan terang dengan arahan-arahan Kementerian Pendidikan tetapi dalam melaksanakannya di peringkat sekolah, mereka perlu mengubahsuai mekanisme mengikut kemampuan guru-guru untuk melaksanakannya dengan berkesan. Pemberian komputer daripada pihak swasta atau atas inisiatif PIBG hendaklah dilengkapkan ke bilik-bilik darjah sekiranya makmal komputer telah disediakan. Ini akan menambahkan lagi penggunaan ICT oleh guru semasa proses P&P. 

Perkembangan dan pembangunan staf harus diberi perhatian yang lebih oleh pemimpin sekolah. Pembangunan staf yang melibatkan ICT dan penemuan yaitu menurut kepada dua bidang iaitu penguasaan ICT dan perkembangan aktiviti pembelajaran mengikut keperluan murid. Perancangan pihak sekolah untuk menawarkan kursus-kursus dalaman dan luaran kepada guru yaitu perlu. Untuk itu pengurus sekolah hendaklah sentiasa melaksanakan kajian keperluan untuk mengenal niscaya tahap penguasaan guru dalam bidang kemahiran ICT dan instruksional. Program perkembangan staf amat perlu untuk memastikan guru-guru menguasai ilmu dan ketrampilan yang diharapkan untuk memakai peralatan ICT dan bagaimana mereka sanggup membantu pelajar-pelajar untuk memakai dengan betul. Program ini harus selari dengan polisi ICT dan pelan pembangunan sekolah.

Peranan guru
Menurut Skinner (1974), melalui teori pembelajaran behaviorisme pembelajaran berlaku apabila seseorang itu bertindakbalas terhadap sesuatu rangsangan dan kemudiannya diberi pengukuhan. Sementara teori kognitivisme menegaskan pembelajaran merupakan satu proses maklumat diterima, diproses dan disimpan dalam pemikiran seseorang. Implikasi ini memperlihatkan maklumat dianggap sebagai objek yang boleh dipindahkan kepada murid (Newell, 1990). Di bawah kerangka behaviorisme dan kognitivisme, guru berperanan sebagai penyampai maklumat dan memastikan bahawa pelajar telah memiliki pengetahuan sedia ada. Oleh itu segala perancangan dibentuk mengikut turutan aktiviti supaya objektif pembelajaran tercapai. 

Aktiviti pembelajaran yang mengaplikasi teori behaviorisme dan kognitivisme ialah pembelajaran tutorial yang memakai ICT untuk memberikan kandungan pelajaran. Aktiviti ini merangkumi demonstrasi, fenomena yang memakai perisian CD Rom, laman web yang disimpan di dalam cakera keras, latihan yang dikawal oleh sistem dan pembelajaran ekspositori. Sebahagian besar perisian pendidikan yang dipakai dalam pembelajaran tutorial direka dalam bentuk menurut kepada model tradisional P&P, model transmisi yang memperlihatkan guru sebagai penyampai maklumat utama dan murid sebagai peserta (Merill, 1996). Pendekatan menyerupai ini harus diberi pertimbangan yang teliti oleh guru sebelum ianya dilaksanakan. Adalah dicadangkan guru perlu menilai setiap perisian yang sesuai sebelum menjalankan proses P&P serta melaksanakan persediaan yang rapi dalam penyediaan peralatan ICT. Kumpulan pelajar yang cemerlang dan lemah dibahagikan supaya memudahkan guru menciptakan evaluasi diakhir sesi pengajaran. Kumpulan yang lemah akan diberi latihan yang berbentuk latih tubi sementara yang cemerlang diberi latihan bebentuk pengayaan. Kesilapan dalam menawarkan pertimbangan boleh menjadikan pembaziran masa dan tenaga serta menghalang penggunaan fasilitas ICT yang lebih produktif.

Teori pembelajaran kontruktivisme memberi tumpuan kepada pelatihan ilmu oleh individu. Pembelajaran berlaku apabila seseorang itu sanggup membina atau menginterpretasi ilmu serta mengaplikasi dalam situasi yang gres (Piaget, 1981; Brunner, 1990). Dengan kata lain teori ini memberi pengutamaan kepada pemikiran kritis, penyelesaian masalah, pengalaman pembelajaran yang autentik dan pengetahuan yang dibina melalui interaksi sosial. Melalui pendekatan teori pembelajaran ini, guru berperanan sebagai fasilitator dalam mengendalikan proses P&P dan memakai ICT sebagai alat. Pelbagai taktik pengajaran dipakai untuk menjana idea serta meningkatkan kemampuan murid untuk memanipulasikan maklumat yang telah dikumpul. Pembelajaran secara penerokaan boleh dipakai oleh guru untuk menghubungkan antara teori konstruktivisme dengan P&P. Kaedah pembelajaran ini membolehkan murid-murid mencari dan mengakses maklumat daripada ensaiklopedia multimedia atau bahan-bahan daripada internet (Haynes & Holmevik, 1998). Melalui pengumpulan bahan-bahan ini, maklumat akan dipakai untuk menjana dan menguji hipotesis dalam penyelesaian masalah.

Perhatian yang lebih perlu diberikan oleh guru apabila memakai kaedah pembelajaran penerokaan. Ini kerana murid-murid mungkin memakai terus maklumat yang diperolehi tanpa memanipulasi (mencari, membanding dan menilai). Dalam proses pembelajaran ini guru perlu menyediakan soalan-soalan terbuka untuk menjana pemikiran murid-murid dan menggalakkan pembelajaran secara hafalan (rote learning). Peranan guru dalam memantau penggunaan aplikasi pemprosesan perkataan, lembaran kerja dan persembahan yaitu perlu untuk mengelakkan pemesongan tumpuan murid daripada kasus yang lebih penting. Guru perlu memastikan bahawa penggunaan ICT yaitu untuk membantu proses P&P menyerupai menganalisis maklumat dan bukannya dipakai sebagai mesin taip elektronik.

Penggunaan ICT sebagai alat komunikasi merupakan serampang dua mata dalam perkongsian maklumat dan komunikasi. Guru boleh mengambil peluang daripada keupayaan ini untuk menjalankan pembelajaran kolaboratif di dalam kelas. Kaedah ini dipakai untuk membolehkan murid dan guru daripada lokasi yang berbeza menghantar, mendapatkan dan berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk elemen multimedia menyerupai teks, grafik, audio video dan animasi. Ini akan mewujudkan hubungan kerja berpasukan di kalangan murid di samping memantapkan kemahiran berkomunikasi. Namun begitu guru perlu menyediakan garis panduan yang terang dan terperinci untuk memastikan disiplin murid semasa penggunaan e-mail, chat room dan sebagainya dalam pembelajaran kolaboratif. Penilaian boleh dijalankan oleh guru dan kumpulan pebincangan apabila hasil dibentangkan di dalam kelas. Ini akan menggalakkan percambahan pemikiran dan memantapkan kemahiran berfikir serta komunikasi murid-murid. Strategi guru memakai ICT dalam proses P&P harus selaras dengan isi kandungan mata pelajaran dan menekankan implikasi atau hasil pembelajaran yang diharapkan menurut tahap murid.

Sokongan Daripada Pihak Luar
Untuk memantapkan integrasi ICT dalam proses P&P sekolah harus memakai pelbagai perkhidmatan luar menyerupai pihak swasta, kerajaan, tubuh akademik, komersial serta komuniti setempat. Pusat Sumber Pendidikan Negeri merupakan sumber acuan yang paling relevan untuk menerima khidmat hikmah mengenai teknik dan kaedah P&P memakai ICT. Teknik perkongsian terpelajar antara sekolah dan sektor swasta boleh dipakai sebagai taktik untuk meningkatkan kemahiran ICT guru dan semua warga sekolah. Sekolah harus memakai peluang yang ada dalam komuniti setempat dari segi mendapatkan kontribusi dalam bentuk tenaga pakar untuk membantu guru-guru dalam menjadikan penggunaan ICT dalam P&P secara berkesan. 

Sumber http://sharingilmupajak.blogspot.com

Berlangganan update artikel terbaru via email:

0 Response to "Integrasi Teknologi Maklumat Dan Komunikasi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel